Självförtroendet stiger i kroppen:
avslappning, koncentration, snabbhet.
Samtidigt bär tenniseleven på slowmotionbildernas
förrädiska tydlighet,
förebilderna slår in i verkligheten.
Som Jan-Erik ”Janne” Lundqvists´
dödande serve,
våren 1964 nedanför Akropolistemplet:
med klassisk skönhet,
känsligt skulpterad i marmor,
lysande, exakt, tidlös…
Stoppbollens eleganta tyngd
över nätlinjens spänning.
och ett alltid vinnande leende mitt i Davis
Cup-allvaret.
Men vem minns inte Uff Schmidts stenansikte
efter ”emersonförlusten”.
Jan-Erik Lundqvist hade varit ”en millimeter
från världsmästaren”
och hade 5-2 i femte och avgörande set.
Båstadspubliken gled chockad ut i havet,
för att kunna tygla besvikelsen med salta
vågors svalka.
Så verklighetens nu:
10-åringens dubbelfattning i ett perfekt
tillslag.
Föräldrarnas uppföljning med
en alltmer pressad handled:
fostran, hårdhet, vinst.
Förlustens tårar fångas in
i omklädningsrummets
Avlägsna tystnad, som smärta och lärdom.
Aggressiviteten blir tydlig
i det växande energisamhällets slagväxling.